Studijní a vědecká knihovna
v Hradci Králové
Photogallery On-line catalogue
Úvod > Services > Co číst

Co číst


Vážení čtenáři, 

po dobu uzavření knihovny vás v sekci Co číst nebudeme upozorňovat na knižní novinky, ale nabízíme přístup k novým českým online knihám v moderní knihovně Bookport. V nabídce najdete více než 5 500 titulů beletrie, populárně-naučné nebo odborné literatury v českém jazyce. Každý den přibývají další tituly z renomovaných nakladatelství. 


Bookport:


Databaze-receptu.pngAbecední databáze lákavých receptů

Rozsáhlá databáze více než 1700 receptů z celého světa, které rozšíří rozsah vašeho kulinářského umění. Recepty mají unikátní zápis uzpůsobený pro stručný zápis a celkovou přehlednost. Před začátkem databáze receptů jsou uvedeny některé důležité zásady zdravého stravování a informace o důležitých potravinách.













Normalni-silenstvi.pngNormální šílenství

Čtvrtina lidí zažije během života nějakou formu duševního onemocnění. Spousta jiných pocítí jeho náznaky nebo mírné formy. Duševní zdraví je stejně důležité jako to fyzické, přesto o něm mluvíme buď šeptem, nebo za zavřenými dveřmi — psychická nemoc v Česku ještě pořád zavání blázincem. Kniha Normální šílenství, která chce tuto situaci změnit, přibližuje křehkost lidské mysli a tenkou hranici mezi duševním zdravím a nemocí.   Normální šílenství vás provede jednotlivými onemocněními — namátkou ADHD, depresemi, poruchami autistického spektra, schizofrenií, demencí či různými druhy závislostí — z perspektivy terapeutů i pacientů a vyvrátí ty nejčastěji sdílené mýty a předsudky. Na obecné rovině pak autority oboru (např. sexuolog Petr Weiss, ředitel psychiatrické nemocnice Bohnice Martin Hollý a další) v rozhovorech popisují, kam se v Česku posouvá terapeutická praxe, jaké jsou nejčastější formy stigmatizace nejen nemocných, ale i pomáhajících, jak spolu souvisí duševní zdraví a sexualita či jak se mění vztah psychiatrie a náboženství.




Proc-spime.pngProč spíme

Co kdybyste zjistili, že všichni máme ve svých životech elixír mládí, krásy, štíhlého těla, zdraví, chytrosti a dobré nálady? A že není nic snazšího, než jej použít: naučit se pořádně spát! Profesor neurologie a psychologie Univerzity v Berkeley, Matthew Walker, který vede tamější spánkovou laboratoř (Center for Human Sleep Science) od základu prozkoumal tajemství spánku a jeho vliv na náš život. Walker se ptá: proč příroda stále nutí trávit téměř všechny živočichy denně tolik času v bezbranném stavu? Jakou tak zásadní evoluční výhodu spánek přináší, že to vyvažuje jeho rizika? Odpověď je prostá: ta výhoda není jedna, je jich nespočet, a všechny dohromady zajišťují naši existenci. Připravte se, že po přečtení této knihy se už neodvážíte svůj spánek zanedbávat… Přesto mnozí máme spánek za ztrátu času a podceňují ho i média. Vždyť kolik jste už toho četli o výživě nebo sexu, ale kolik o drtivých dopadech dlouhodobého mírného nedostatku spánku? Podle Walkera je osm hodin čistého spánku pro většinu populace naprosté minimum, z čehož plyne, že zhruba osmdesát procent z nás žije ve spánkové deprivaci. Důkazy o tom, co to způsobuje jednotlivci i společnosti jako celku, stále přibývají a v knize je najdete pěkně pohromadě. Naopak poučeným spáčům přináší spaní kvalitní život a konkurenční výhodu. Zajišťuje efektivní schopnost učit se, pamatovat si a uvažovat logicky. Vyrovnává emoce, správnou funkci imunity, metabolismu, reguluje chuť k jídlu a hladiny hormonů, působí jako zásadní prevence cukrovky, srdečních chorob i Alzheimera. Neméně důležité jsou i sny: zpracovávají běžné emocionální zážitky ze dne a systematicky obrušují traumatické vzpomínky. Navíc nejen podporují, ale de facto umožňují kreativitu. Díky dlouholetému výzkumu profesora Walkera se dozvíte, co dělá s vaším spánkem alkohol a kofein (to se vám líbit nebude), co se doopravdy děje během REM fáze, proč se spánkové rytmy během života mění a jak v jednotlivých životních fázích zapracovat na zlepšení spánku, potlačení nespavosti a spánkové deprivace. Kniha je také manifestem apelujícím na firmy, instituce a vlády, aby byl vliv spánku nově vnímán jako zásadní aspekt ovlivňující zdraví a pracovní výkon.

 

Republika.pngRepublika

Momenty, na kterých nezáleží. Dokud jim nezvratnost nedá význam. Naše dvacáté století bylo plné bojů, proher, vítězství, ale především paradoxů, často se krčících ve stínu velkých dějinných událostí. Kniha Republika, jejímž prostřednictvím nás Jiří Padevět zavádí do období mezi lety 1918—1990, se pokouší přiblížit naši moderní historii na ploše sedmdesáti tří povídek. Vyprávějí o chvílích, které jsou z pohledu „velkých“ dějin nepodstatné, až banální, ale z pohledu těch, kdo je prožívali, byly naopak naprosto zásadní. Často změnily životy aktérů nečekaným a dramatickým způsobem. A to jak směrem k zoufalství, tak i k naději, která trvá. 
 









Veci-(1).pngVěci, na které nastal čas

Život nelze naplánovat ani se na něj nedá dopředu připravit.  Alice a Richard, sedmnáct let jejich společného života, dvě děti, Kája a Lola. Kájovi je třináct a začíná mít rodičů dost, Lole bude jedenáct a nejvíc ze všeho na světě si přeje psa. Nikomu se nic moc neděje, stereotyp všechno překrývá jako měkká deka. Asi to není štěstí, ale žít se v tom dá. Až do chvíle, než se objeví někdo nový. A s tím pocit, že doteď to vlastně nebyla láska. Jenže jsou rodina, a cokoliv se stane jednomu, poznamená všechny. A Kája s Lolou musí najednou řešit to, co děti nikdy řešit nechtějí. Stojí ale tahle rodina vůbec za záchranu? 














                          Texty převzaty z www stránek nakladatelství a vydavatelství

Archiv - Co číst