Propagace ve Strategii rozvoje knihoven KHK na léta 2024–2028
Autor: Vlaďka Buchtová
Vyšlo 9/19/2024 v čísle Ročník 34 (2024), Číslo 3, v sekci Vize 28
Strategie rozvoje knihoven v minulých letech byly propagovány běžným způsobem, nicméně koncepce nebývala, až na výjimky, explicitně zmíněna, tj. knihovníci o koncepci primárně věděli a řídili se jí, ale veřejnost a partneři často nikoli. Propagace jednotlivých akcí a činností probíhala a probíhá prostřednictvím webu knihoven, facebooku a instagramu, dále v tištěných médiích nebo rozesíláním tiskových zpráv. Propagace a motivace směrem ke knihovníkům pokračuje vyhlašováním soutěží Knihovna roku Královéhradeckého kraje, Knihovnice/Knihovník Královéhradeckého kraje či pořádáním tradiční Krajské knihovnické konference, která se koná ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové. V rámci spolupráce s komisí soutěže Vesnice roku se připravují analýzy činnosti soutěžících knihoven a je nabízena metodická pomoc při přípravě soutěže.
Strategickými cíli na období 2024–2028 tedy nadále zůstává propagace služeb, formálního i neformálního vzdělávání pro veřejnost a zajištění vzdělávání pro profesionální i neprofesionální knihovníky v oblasti propagace vzhledem k jejich možnostem. Rovněž podpora a propagace udržitelných projektů v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti a komunitního života pokračuje. Nově bude třeba zaměřit se na podporu povědomí o moderních technologiích včetně umělé inteligence, a to formou neformálního vzdělávání pro veřejnost. Zároveň je třeba připomínat i témata z minulých let, jako je neustále aktuální udržitelnost, mediální gramotnost, rozpoznávání falešných zpráv v digitální síti, a opakovaně zmiňovat regionální autory, výročí, vydavatele nebo zajímavé osobnosti.
Pro budoucnost je nezbytné přimět veřejnost, aby vnímala knihovníky jako školitele a poradce a knihovny jako bezpečná, bezbariérová, příjemná a inspirující místa města či obce s rozměrem celoživotního vzdělávání a relaxace.
Proto bude potřeba se v následujících letech koncepce zaměřit na popularizaci nové strategie směrem k malým knihovnám a zřizovatelům tak, aby i v omezených podmínkách byly malé knihovny schopny koncepci naplňovat. Bude potřeba pokračovat ve vzdělávání knihovníků v malých knihovnách nejen v oblasti propagace, ale i na poli nových trendů, jako je např. umělá inteligence, digitální identita, digitální občanství apod. Nadále budou oceňovány úspěchy knihoven a knihovníků na celokrajské nebo oblastní úrovni. K propagaci a prezentaci knihoven bude využívána tradičně publikační činnost, výroční zprávy, metody marketingu a aktivní public relations včetně propagačních kampaní.
Kontakt na autorku: vladimira.buchtova@svkhk.cz
verze pro tisk
· PDF verze