Studijní a vědecká knihovna
v Hradci Králové
Photogallery On-line catalogue

Tajemství světa na stránkách knížek, literatura pro děti od 3 do 6 let

Autor: Markéta Poživilová
Vyšlo 6/6/2019 v čísle Ročník 29 (2019), Číslo 2, v sekci Okénko

Od nejmenších čtenářů se dostáváme ke knížkám pro děti od 3 do 6 let, kdy opouštějí bezpečí máminy náruče a objevují ten velký svět kolem sebe. Začínají si uvědomovat své vlastní já, chtějí zkoumat, vše samy vyzkoušet. Zároveň ale potřebují chvíle klidu a pohody, kdy veškeré informace a nové situace zpracovávají, rozvíjejí svou fantazii a učí se trávit čas po svém. Mezi tyto okamžiky může patřit i společné čtení knížek. Rodič dítěti věnuje plnou pozornost a dítě je v rozpoložení očekávané pohody a soustředění. V tomto věku si čtený příběh velice užívá, může v něm nacházet podobné situace, hledat nové způsoby řešení, porovnávat získané zkušenosti, může se trochu bát, smát, pochybovat – prožívat ryzí emoce. Právě proto je důležité se k přečtenému vracet, povídat si o knížce, o tom, co dítě prožívalo, co jak vnímalo. Pokud dítě vyžaduje, aby se jedna a tatáž knížka četla neustále dokola a v naprosto přesném znění, lze předpokládat, že právě tento titul dítě něčím velice zaujal a opakovaným čtením se s informací či situací po svém vyrovnává. Společné chvíle strávené nad knížkou také intenzivně pomáhají budovat vztah mezi rodičem a dítětem. Vhodné je také udělat ze společného čtení oblíbený večerní rituál, na který se bude těšit dítě i rodiče, popřípadě prarodiče.
Pro děti ve věku od 3 do 6 let jsou nejvhodnější ty knížky, které jsou bohatě ilustrované a přitom obsahují dostatek textu, čímž dítěti umožňují ponořit se do příběhu a následně si o něm s rodičem povídat. Pokud se nezačne vyptávat samo od sebe, je dobré zahájit konverzaci konkrétními, ale jednoduchými otázkami, hledáním obrázků, popisem apod. Je také možno dávat dítěti jednoduché úkoly, např.: „Kolik je na obrázku jablíček?“, „Najdi 7 kytiček!“, „Kdo má modré kalhoty?“
Důležité je též napodobovat zvuky a hlasy, které se v textu objevují. Dítěti se tímto způsobem pomůže, aby se v textu lépe orientovalo, rozlišilo postavy či lépe pochopilo samotný děj. V tomto období si již samy děti začínají vybírat knížky podle toho, co je baví a zajímá, a je také čas naučit dítě správným čtenářským návykům. Knížky se prohlížejí s umytýma rukama, opatrně se otáčejí listy. Vhodnou společnou aktivitou je vytvoření vlastní jedinečné záložky.
Zde vybrané knihy jsou tentokráte jen pouhou špičkou ledovce. Pro tento věk vychází velké množství knížek, které jsou krásně napsané a mají nezapomenutelné ilustrace. Musím říci, že mě napadaly stále nové a nové tituly, o kterých jsem si říkala, že je musím představit, ale pro které už bohužel prostor nezbyl.

Jak již bylo zmíněno výše, krátký text a okouzlující ilustrace jsou skutečně velkým lákadlem. (GAARDER, Jostein. Anton a Jonatán / KAVECKÝ Peter a Adrián MACHO. Gerda: příběh velryby / ČECH, Pavel. O čertovi / ONDRAŠÍK, Pavel. O prasátku Lojzíkovi / BIERMANNOVÁ, Franziska. Pan Lišák má knihy rád / HORÁČEK, Petr. O myšce, která se nebála / PAPOUŠKOVÁ, Eva. Kosprd a Telecí / ČECH, Pavel. Dobrodružství pavouka Čendy)
 
Snad všichni kluci se rodí s nadšením pro techniku, a tak jsou u nich oblíbené knížky o autech, zemědělských a stavebních strojích, vláčcích. Objevují také své hrdiny – hasiče a policisty. (ERNE, Andrea. Vše o autech / KUHLMANN, Torben. Lindbergh: dobrodružství létajícího myšáka / KAHOUN, Jiří. O mašinkách / POKORNÝ, Roman. Policejní pohádky / POSPÍŠILOVÁ, Zuzana. Hasičské pohádky)
 
Děvčátka si zas ráda hrají na princezny a víly, takže každá knížka, která je růžová a právě s touto tematikou, má úspěch téměř zajištěn. (HAPKA, Cathy. Její Výsost Sofie / Květinové víly a jejich tajemný svět / STARÁ, Ester. Dušinka, víla věcí / KROLUPELLOVÁ, Daniela. Sněhová víla / ZACHARNÍK, František. A zase ty princezny)
 
V tomto věku jsou též velice oblíbené knihy, které umějí něco víc, se kterými si dítě může „pohrát“. Jsou to různé zvukové knížky, které po zmáčknutí tlačítka vydají nějaký zvuk nebo hudbu. Dále pak knížky s otevíracími okénky, hmatové knížky apod. (SCORTEGAGNA, Luna. V lese plném zvuků / DANES, Katie. Jaké je to ve vesmíru / PARKER, Laura. Jak funguje lidské tělo / SIMON, Laurent a Jean LEROY. Pusinky pro velkého zlého vlka)
 
Kouzelné čtení s Albi tužkou – to je interaktivní čtení, díky němuž mohou děti poznávat svět hned několika smysly. Stačí se elektronickou tužkou dotknout obrázku nebo textu v knize a vzápětí zazní informace, zvuky, hudba nebo otázka a úkol. Ještě jsem neviděla dítě, které by knížky s Albi tužkou nemilovalo. (Cesta kolem světa / Hravé učení / Staré pověsti české / Člověk a příroda / Svět zvířat / Večerníčkovy pohádky)
 
K závěru tohoto období se dítě začíná připravovat a mnohdy i těšit na školu. Často poptávané jsou knížky pro předškoláky, které jsou plné různých úkolů, spojovaček a vyplňovaček, nebo Malované čtení. Knihovny někdy nevědí, jak tyto „doplňovací“ knížky čtenářům půjčovat, aby nedošlo k jejich znehodnocení. Nám se osvědčilo, že ke každému takovému titulu dáváme čtenáři i popisovací fólii. Po vyplnění ji stačí jen vygumovat nebo umýt. (Moje první kniha předškoláka a prvňáka / BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Mezi námi předškoláky / FIŠEROVÁ, Michaela. A–Ž půjdeš do školy / ROŽNOVSKÁ, Lenka. Co dělá peřina, když je jí zima)
 
Nechybějí ani knížky, které řeší různé problémy nebo situace. (STAVARIČ, Michael. Děvčátko s kosou / SKÁLOVÁ, Alžběta. Největší přání / WEBEROVÁ, Šárka. Dva domovy / HAAN, Linda. Princ a princ / MAĎARKOVÁ, Kateřina. Justýnka a asistenční jednorožec)
 
Pokud je dítě spíše vizuální typ a knížka plná písmenek ho unavuje, můžete mu zkusit nabídnout třeba komiks. Velký výběr kvalitních komiksů je i pro malé čtenáře. Mezi evergreeny samozřejmě patří Čtyřlístek, Barbánek, Anča a Pepík nebo Kocour Vavřinec. Ale vyšly i nové zajímavé kousky. (SKÁLA, František. Velké putování Vlase a Brady / LAWSON, Arne. Kytičky z ulice / ŠKRLÍK, Libor. Cestovatel Čenda Buráček / HEITZ, Bruno. Expresní sardinka / SMOLÍKOVÁ, Klára. Bílá paní na hlídání)
 
Některé děti na příběhy a pohádky moc nejsou. Co takhle vyzkoušet první dětské encyklopedie? (DE LA BÉDOYÈRE, Camilla. Moje první kniha o přírodě / HANÁČKOVÁ, Pavla. Nečekaná přátelství aneb Jak si zvířata a rostliny pomáhají / SOCHA, Piotr. Včely / Velká kniha experimentů / VOSTRADOVSKÁ, Tereza. Hravouka)
 
TIP PRO KNIHOVNU: V předchozím článku o literatuře pro nejmenší čtenáře jsem se zmínila o úspěšném projektu Bookstart – S knížkou do života, jehož organizátorem je SKIP a který běží od roku 2018 v mnoha našich knihovnách. Aktuálně SKIP připravuje pokračování tohoto projektu, a to vydáním další dětské knížky, tentokráte pro děti od 3 let. Tato publikace by měla být určena především dětem, které se zapojily do projektu S knížkou do života, a doplnit chybějící článek mezi knížkou z projektu Bookstart a Knížkou pro prvňáčka. Knihovny se tak stanou skutečnými průvodci čtenářstvím a budou se moci podílet na rozvoji čtenářských dovedností již od nejútlejšího věku.
 
Kontakt na autorku: pozivilova@knihovnahk.cz

verze pro tisk · PDF verze