Bilance vzdělávacích akcí pro knihovníky pořádaných SVK HK v roce 2015 a výhled do budoucna
Autor: Andrea Součková
Vyšlo 3/10/2016 v čísle Ročník 26 (2016), Číslo 1, v sekci Stalo se
V době, kdy píši následující řádky, je leden a stejně jako na každém začátku roku hodnotíme rok, který máme právě za sebou. Mnohé knihovnice jsou pravděpodobně touto dobou „ponořené“ ve statistikách, výkazech, výročních zprávách, rozborech a dalších číslech a datech, které se snaží podat reálný přehled o tom, co se nám v uplynulém roce povedlo, nebo naopak co bychom chtěli v roce letošním vylepšit nebo změnit. V minulém roce jsme vás na stránkách zpravodaje U nás provedli vybranými konferencemi, semináři, přednáškami i workshopy. Soustředili jsme se na vzdělávání v Královéhradeckém kraji a v několika článcích jsme se vás pokusili seznámit také s nejzajímavějšími akcemi realizovanými ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové. Rok 2016 se ponese v duchu celoživotního vzdělávání v knihovnách, a ačkoliv se kampaň zaměří na veřejnost, ani my nesmíme zůstat v tomto směru ochuzeni, a tak vám nyní podáváme kompletní přehled školení pro knihovníky realizovaných (oddělením služeb knihovnám) SVK HK v roce 2015.
V roce 2015 bylo pro knihovny v Královéhradeckém kraji zorganizováno celkem 23 vzdělávacích akcí, kterých se zúčastnilo 438 knihovnic a knihovníků. (Pokud bychom však započítávali každou akci cyklu zvlášť, dostali bychom se na mnohem vyšší číslo – 33 vzdělávacích akcí. Více k problematice v aktuálním čísle zpravodaje - rubrika Naše téma, článek Vzdělávat a bavit.) Pro větší přehlednost a možnost srovnání jednotlivých ukazatelů naleznete níže dvě tabulky, které obsahují soupis všech školení realizovaných SVK HK. Rozděleny byly podle toho, zda byly finančně podpořeny dotačním podprogramem VISK 2 Ministerstva kultury.
Soupis organizovaných vzdělávacích akcí pro knihovníky v kraji (mimo VISK 2)
|
Datum |
Název |
Počet účastníků |
1 |
13. 1., 20. 1. |
seminář Přátelská pracoviště (dvoudenní) |
12 |
2 |
17. 2. |
školení služby Ptejte se knihovny |
9 |
3 |
9. 3., 17. 3., 31. 3., 7. 4. |
seminář Prevence násilí na pracovišti (čtyřdenní) |
12 |
4 |
10. 3., 18. 3.,
1. 4., 8. 4. |
seminář Prevence násilí na pracovišti (čtyřdenní) |
12 |
5 |
11. 3., 19. 3., 2. 4., 9. 4. |
seminář Prevence násilí na pracovišti (čtyřdenní) |
13 |
6 |
24. 3. |
Seminář k pravidlům RDA |
68 |
7 |
30. 3. |
Školení RDA pro autority |
16 |
8 |
21. 4. |
Sociální dialog a nový občanský zákoník |
15 |
9 |
5. 5. |
Seminář k citační problematice |
23 |
10 |
13. 5. |
Seminář k pravidlům RDA II |
39 |
11 |
16. 6. |
školení k pravidlům RDA - články |
5 |
12 |
18. 11. |
Seminář o literárních žánrech |
37 |
13 |
24. 11. |
Královéhradecká knihovnická konference |
68 |
|
|
Celkem |
329 účastníků |
Nyní doplníme alespoň pár základních informací k výše uvedeným školením:
V souvislosti s rozvojem virtuální referenční služby
Ptejte se knihovny probíhala na začátku roku 2015 v krajských knihovnách školení. Novou podobu modulu pro správu jmenované služby představila Mgr. Karolína Košťálová z Národní knihovny ČR.
Díky spolupráci SKIP s Unií zaměstnavatelských svazů se v SVK HK (i ostatních krajských knihovnách) uskutečnily dvoudenní semináře
Přátelská pracoviště a čtyřdenní semináře
Prevence násilí na pracovišti.
(Podrobněji o akci v článku „Knihovny – přátelská a nekonfliktní pracoviště“ 2. čísla zpravodaje z roku 2015.)
Pod záštitou Unie zaměstnavatelských svazů bylo uspořádáno také diskuzní fórum
Sociální dialog a nový občanský zákoník. Jednalo se o jedinou akci zajišťovanou metodickým oddělením v roce 2015, která se neuskutečnila v krajské knihovně, ale účastníci diskutovali v prostorách Nového Adalbertina. Program vedla JUDr. Marilla Kokešová.
Vzhledem k přechodu ČR na nová katalogizační pravidla
RDA uspořádala SVK HK sérii školení zabývající se nejvýraznějšími změnami oproti stávající katalogizaci. O výklad se postaraly pracovnice krajské knihovny (Bc. Blanka Bayerová, Mgr. Markéta Špačková, Mgr. Zdeňka Mikulecká). Ke spolupráci byli také přizváni odborníci z NK ČR.
Obecná neznalost v oblasti citační problematiky si vyžádala organizaci školení zaměřeného na
citování. S tématem přítomné seznámil PhDr. Martin Krčál z Kabinetu informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity v Brně. Na seminář byly kromě knihoven pozvány také všechny členky redakční rady zpravodaje U nás.
Z řad knihovnické veřejnosti se objevovaly časté připomínky ke skutečnosti, že je dnes téměř nemožné vyznat se v záplavě nejrůznějších
literárních žánrů; proto byl uspořádán seminář přesně na toto téma. Jeho cílem bylo podat základní charakteristiky a rozlišovací znaky jednotlivých literárních žánrů a na praktických cvičeních si bylo možné získané informace ověřit. Přednášela Mgr. Zuzana Hloušková, kterou čtenáři zpravodaje U nás znají jako autorku pravidelných článků zaměřených na představení různých literárních žánrů.
Třetí ročník
Královéhradecké knihovnické konference se nesl v duchu kampaně věnované službám knihoven. O odpolední část odborného programu se tak postaraly knihovny z Královéhradeckého kraje, které prezentovaly svou činnost. Dopolední program byl věnovaný aktuálně diskutovaným otázkám v oblasti knihovnictví – PR v knihovnách a CPK.
(Více se o akci dozvíte v rubrice Stalo se aktuálního čísla zpravodaje.)
Soupis školení pro knihovníky realizovaných z VISK 2 (oblast ICT)
|
Datum |
Název |
Počet účastníků
|
1 |
22. 9. |
Využití ICT při tvorbě propagačních materiálů knihovny |
7 |
2 |
6. 10. |
Využití ICT při tvorbě propagačních materiálů knihovny |
7 |
3 |
29. 9., 20. 10. |
Microsoft Office Excel pro pokročilé I a II |
13 |
4 |
13. 10. |
Užití portálu citací v citační praxi |
9 |
5 |
27. 10. |
Ovládání nových technologií v knihovnách |
17 |
6 |
3. 11. |
Práce s digitální fotografií |
15 |
7 |
10. 11. |
Nové nástroje pro tvorbu prezentací |
13 |
8 |
1. 12. |
Facebook a využití jiných sociálních sítí |
15 |
9 |
15. 12. |
Využití nástrojů pro online komunikaci, spolupráci a zpětnou vazbu |
13 |
|
|
Celkem |
109 účastníků |
V průběhu září až prosince 2015 proběhla v prostorách počítačové učebny SVK HK
školení v oblasti práce s informačními a komunikačními technologiemi. Finančně byla podpořena dotačním podprogramem VISK 2. (Témata kurzů vycházela ze zpětné vazby ˗ dotazníky ˗ získané během kurzů realizovaných v roce 2014 díky stejnému grantu.) Mezi přednášejícími byli Mgr. Šárka Skalická z Knihovny města Hradce Králové a PhDr. Martin Krčál (KISK MU v Brně), v mnoha případech lektorovala Ing. Tereza Otčenášková z Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové, o jedno ze školení se postarala i Ing. Zuzana Němcová z téže fakulty.
V průběhu uplynulého roku jsme měli díky školením možnost potkat se s mnoha pracovnicemi a pracovníky knihoven v Královéhradeckém kraji. Některé knihovnice a knihovníky jsme potkávali často a budeme rádi, pokud nám nadále zachovají svou přízeň. Méně známé tváře mezi námi také rádi uvidíme. Potěšilo nás, že se v roce 2015 účastnili kurzů také kolegyně a kolegové ze specializovaných knihoven.
Pravidelně se snažíme mapovat zájem knihovnic o různá témata vzdělávacích kurzů. Často si tak v průběhu i po samotném skončení kurzů ověřujeme spokojenost s jejich realizací. Zároveň se také ústně i písemně dotazujeme na zájem o různá vzdělávací témata. Jistě vám tak neuniklo, že jsme na konci minulého roku (oblast ICT) a na začátku tohoto roku (nejrůznější témata ve vzdělávání) opět připravili elektronické dotazníky. Všem, kteří se průzkumu účastnili, děkujeme. Zpětnou vazbu získanou prostřednictvím dotazníků i jinými formami využíváme k plánování dalších kurzů. (V prosinci minulého roku jsme na základě vašeho hlasování podali žádost o dotaci z podprogramu VISK 2.) Kolegyně Mgr. Bohdana Hladíková, která nastoupila před nedávnou dobou na naše oddělení a převzala péči o vzdělávací akce, na přípravě dalších kurzů soustavně pracuje. (V příštích měsících se s novou kolegyní seznámíte, pokud ne osobně, minimálně prostřednictvím jejích článků ve zpravodaji.) Zájemci o více informací se o školeních dozvědí prostřednictvím našeho webu Pro knihovny SVK HK.
Moderní doba klade na lidi velké nároky nejen v osobním, ale i pracovním životě. Často slyším od kolegyň postesk nad stále se zvyšujícím množstvím práce a požadavků na jejich pracovní výkon. Knihovnice by se měla vyznat v literatuře, mít přehled o aktuálně vydávaných titulech, umět si poradit s čísly i dotazy čtenářů, pracovat s nejnovějšími technologiemi, sledovat nové trendy, neztratit se v záplavě informací na internetu… Není toho málo a doufat, že se v budoucnu situace zlepší, je více než bláhové. Statistiky ukazují, že se doba zkrátka „zrychluje“, a my bychom se měli naučit těmto změnám rychle přizpůsobit. Jedním z prostředků, jak se v tom všem „neztratit“, je celoživotní vzdělávání. Semináře, přednášky, workshopy a další setkání s odborníky a kolegy jsou jednou z klíčových cest a my bychom chtěli přispět k tomu, abyste se na ní neztratili.
Kontakt na autorku:
andrea.souckova@svkhk.cz
Web knihovny:
http://www.svkhk.cz/
verze pro tisk
· PDF verze