Studijní a vědecká knihovna
v Hradci Králové
Photogallery On-line catalogue

Jsme bohatí, tak ať všichni vidí aneb Jak „uvařit“ reklamu

Autor: Vladimíra Buchtová
Vyšlo 3/12/2014 v čísle Ročník 24 (2014), Číslo 1, v sekci Naše téma

Reklama a knihovna. Propagace a regionální zdroj. Show a studovna. Také vám to připadá, jako kdyby někdo dal vedle sebe pojmy „výkřik“ a „kontemplace“? Moc se to nehodí, ale doba se mění. Dávno už neplatí, že dobré zboží se chválí samo. Naopak. Pokud se máš čím pochlubit, chlub se ihned, hodně nahlas a neohlížej se napravo nalevo. Takže, všechny skromné duše, zatněte zuby a do toho. Máme teď skvělou příležitost pochlubit se svými regionálními poklady, protože heslo dne, respektive roku, zní: Bohatství regionálních fondů a informací v našich knihovnách. A to s cílem seznámit nejširší veřejnost právě s jedinečností regionálních fondů vašich knihoven a s nezastupitelností informací z nich prýštících.
Určitě máte ve svém fondu něco, o co byste se chtěli podělit se svými uživateli, a nejen s nimi. Poslat do světa zmínku o osobnosti spojené s vaším městem, obcí či krajem, o historické události, přírodních zajímavostech, technických objevech či kulturních počinech – to je to, oč tu běží.
Říkáte, že akcí dělá vaše knihovna mnoho, ale zájemců je málo? Třeba jenom o vaší aktivitě nevědí. Pravidlo číslo jedna zní: dělejte reklamu, propagaci, rozšiřujte povědomí o tom, že tady jste. Využijte přitom celostátních knihovnických aktivit. Že je až příliš mnoho celostátních akcí a je těžké si vybrat tu nejdůležitější? Neřešte důležitost. Vyberte si tu, která je vám nejbližší, na kterou „naroubujete“ svou přednášku, výstavu, sportovní odpoledne pro děti, prezentaci či besedu nejlépe. Neztrácejte čas s výběrem, ale s přípravou jedné akce, která osloví vaše čtenáře. Vždyť kdo jiný než vy je zná lépe? Vyberte si celostátní aktivitu, v rámci které svou akci představíte. Zabijete tím dvě mouchy jednou ranou. Nebudete na propagaci akce sami, protože polovinu práce za vás udělá někdo jiný. Do povědomí čtenářů se už dostal Týden knihoven, Noc s Andersenem, Měsíc čtenářů, Den pro dětskou knihu a další. Využijte médií a skočte do rozjetého vlaku. Použijte logo akce, slogan, plakát. Ve veřejných prostorách, na webu, na Facebooku, na pozvánkách, v tisku. Všude.
Dalším dobrým tahem je spolupráce s dalšími knihovnami. Jednotnost čtenáře potěší. Každý rád vidí něco, s čím už se někdy setkal. Cítí se jako doma. Navíc náklady na propagaci se tím rozloží a výdaje utěšeně klesnou. Vyžaduje to ale dobrou komunikaci a trpělivost.
Pro své uživatele však můžete udělat ještě víc. Pokud to ještě neumí, naučit je, jak co nejsnáze a nejproduktivněji vyhledat regionální informaci, kterou potřebují. Pokud máte na svého čtenáře dost času, můžete to udělat osobně. Pokud máte knihovnu plnou a dotazů mnoho, lze vyrobit „návod“, jak hledat v katalogu či přímo ve volném výběru, aby se čtenář neztratil. A udělejte to pěkně názorně.  Protože upřímně - přece jenom bibliografický odkaz nevypadá zrovna jako něco, bez čeho nemůžete žít. Na takový návod potřebujete jenom nástěnku a Word. Když takový panel pětkrát až šestkrát do roka obměníte, vystřídá se na něm regionálních zdrojů či akcí až dost.  A na to logo nezapomeňte. Vložte ho všude tam, kde se region jen otře. Budete koukat, kolik akcí k regionálním fondům jste během roku uskutečnili, a navíc si ho každý všimne. Budete možná překvapeni, kolik patriotů vaši knihovnu navštěvuje. Přece jenom každý chce vědět, kde je doma.
Beseda či exkurze na téma „Kde najdu více informací o svém kraji“ také není od věci. Mimochodem, během roku budete jistě pozváni do Studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové na seminář s názvem „Co může naše knihovna nabídnout knihovníkům aneb Bohatství regionálních fondů a informací v SVK HK“ a na exkurze po regionálních fondech SVK, tak toho využijte.
Rovněž nezapomeňte, že jste knihovníci, to jest utajení literáti. Vyberte zajímavé výročí týkající se vašeho kraje a napište článek. Když bude i po korektuře, místní tisk pro něj s největší pravděpodobností místečko najde.
A co pro propagaci udělat ještě? Opakovat, opakovat, opakovat, i když máte dojem, že už to všichni vědí. Je to opravdu jen dojem. Nevědí. A i když je to někdy únavné, propagace „rodinného knihovnického stříbra“ za to určitě stojí.

verze pro tisk · PDF verze