Studijní a vědecká knihovna
v Hradci Králové
Photogallery On-line catalogue
Úvod > About us > O nás v tisku > Sobotka: D11 byla totálně nepřipravená

Sobotka: D11 byla totálně nepřipravená

ZÁLESKÝ, Petr. Sobotka: D11 byla totálně nepřipravená. Mladá fronta Dnes - Hradecký kraj. 18.05.2016, roč. 27, č. 116, s. 13. ISSN 1210-1168

Stavba dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic začne nejdříve na přelomu let 2017–2018, v horším případě ještě o rok později. Při návštěvě kraje to řekl premiér Bohuslav Sobotka. 

HRADEC KRÁLOVÉ 
Od poslední vládní návštěvy v kraji, která na staveništi dálnice D11 jen pár stovek metrů před Hradcem ubezpečovala, že budování jde přesně podle plánů, uplynulo jen sedm měsíců, avšak objevily se významné potíže. Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), který své regionální turné včera načal v Jičíně, se D11 z Hradce Králové pohne nejdříve na přelomu let 2017–2018 a nikoli dříve. 
I hejtmana Lubomíra France (ČSSD) mohou mrzet slova, která pronesl vloni v polovině října při návštěvě ministra dopravy Ťoka (ANO): "Je velmi reálné, že v roce 2016 bychom mohli získat stavební povolení a mohl by být vysoutěžen dodavatel a na konci roku nebo na začátku roku 2017 by se mohlo začít stavět. Doufám, že z toho, co říkám, nebudu v konfrontaci dvou až tří let zklamán." To totiž netušil, že už na jaře bude vše jinak. Začátek stavby dálnice z Hradce Králové do Smiřic "už" za rok a půl je přitom jen optimistickým odhadem. Další až roční zdržení může podle premiéra způsobit starý posudek vlivu na životní prostředí (EIA). "Vyjednáváme s Bruselem a chceme, abychom nemuseli dělat novou EIA od začátku. Musíme dosáhnout toho, aby nám Brusel umožnil financování z evropských peněz. Ty nebudeme moct použít, pokud nebude vyřešena EIA," upozornil Sobotka, který včera anglickou zkratku zmiňoval velmi často. Zpoždění výstavby dálnice do Smiřic dával za vinu minulým vládám: "Zatím nikdo nebyl schopen zahájit výstavbu a když jsme přišli, bylo to totálně nepřipraveno. Jsem rád, že se nám ty věci povedlo posunout." Sobotka však do Jičína přivezl k dopravě i lepší zprávy. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se podaří dodržet termín srpen 2017 pro zprovoznění D11 do Hradce Králové, v krajním případě může před dálničním úsekem do Smiřic dostat přednost až ten do Jaroměře a podařilo se zrychlit i přípravu stavby stejné silnice z Trutnova k polským hranicím. 
"Pokud vše půjde dobře a nebudou žádné komplikace s výkupem pozemků, mohlo by se začít stavět v roce 2019," řekl Sobotka a potvrdil, že úsek D11 z Hradce do Smiřic je nejsledovanější dopravní stavbou české politiky a že přednost před ostatními mají v Královéhradeckém kraji i dálnice D35 a obchvat Náchoda. 

Ministr zdravotnictví: personální situace je napjatá i v Jičíně 
Téměř dvě hodiny kolona vládních limuzín parkovala v jičínské oblastní nemocnici. Kromě premiéra Sobotky se tady o tom, že bude lépe, snažil personál ubezpečovat i ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD). Právě Jičín totiž od ledna odnesl zrušení novobydžovské jednotky intenzivní péče, ke kterému došlo kvůli nedostatku lékařů. Zdejší špitál tak už několik měsíců supluje péči, které se dosud pacientům dostávalo v Novém Bydžově. 
"Také tady jsme narazili na informace, že na některých odděleních je personální situace lékařů i sester napjatá," přiznal před porodnickým oddělením ministr zdravotnictví. "Je to stejné jako na jiných místech: velké pracovní přetížení lékařů a sester i rostoucí problém jejich nedostatku," doplnil jej Sobotka. Podle něj svou roli neplní vzdělávací systém. "Pevně věřím, že reformní zákon, který se týká vzdělávání lékařů, uhájíme v podobě, jaký jsme předložili. Podstatné pro regionální nemocnice by mělo být, že základ vzdělávání by měl být právě na těchto pracovištích," představil svou vizi Němeček. 

Sobotka měl o program krajského turné postaráno až do podvečera. Stihl si prohlédnout závod firmy Kobit na údržbu a opravy silnic, jednal s vedením hradecké společnosti Vodovody a kanalizace, prohlédl si Studijní a vědeckou knihovnu a na univerzitě diskutoval se studenty.